OL i Sotsji

A winter olympics filled with visual effects

  • OL i Sotsji - VFX Breakdowns
  • OL i Sotsji 2014 - TV2 Promo Collection
  • OL i Sotsji 2014 - Vignette
  • Video 1: OL i Sotsji - VFX Breakdowns
  • Video 2: OL i Sotsji 2014 - TV2 Promo Collection
  • Video 3: OL i Sotsji 2014 - Vignette

A few words about the project

Client
TV2
Production Company
White Rabbit
Director
Geir Hørnes
VFX Supervisor
Øystein Larsen
Production year
2013

Det var vanskelig å unngå å få med seg det gjennomgående temaet av snø- og frostkrystaller i TV2 sin OL-profil denne vinteren.
Storm Studios og Shortcut har i samarbeide med White Rabbit ved Knut Jensen og regissør Geir Hørnes levert promo, identer og vignetter til vinterens største sportslige begivenhet: OL i Sotsji.

 

Konseptarbeidet startet allerede oktober 2013, der Geir Hørnes i samarbeid med Jenny Jordahl i TV2 hadde en klar retning om hvor de ville ta design og look på visuellene.
Idrettsutøverne ble filmet i studio på grønnvegg, så det var avgjørende å allerede ha detaljerte designkonsepter på dette stadiet.


Vi opplever det nyttig å få lov til å ta del i den kreative prosessen allerede ved den spede begynnelse, dette gjør at vi senere kan bruke tiden til artistene mest mulig effektivt, og tidlig avdekke mulige tidstyver og fordyrende elementer, forteller produsent ved Storm Studios, Ida Fiskerud.

 

I tillegg til filmene med utøverne skulle vi også lage logoelementer med voksende frostkrystaller. Dette viste seg å være en intrikat prosess. Vi filmet det hele i 5K Red Epic på makronivå.

 

Vi kan avsløre at de crispe iskrystallene er dannet ved hjelp av en kjemisk prosess der såpevann avkjølt med tørris som fikk pådrysset isstøv og salt. Med dette oppnådde vi voksende krystallformasjoner i meget sakte fart. Det ble mange fine detaljer og formasjoner, deretter kunne Storm isolere og speede det opp de beste tagningen, slik at voksingen kunne justeres i ønsket hastighet. Da timingen var låst ble elementene teksturert i 3D og benyttet som masker på 3D geometri. Så gjenstod det kun ferdigstillingen med refleksjoner, dybde og lys.

 

Idrettsutøvere samt profilerte TV2 aktører ble også filmet på grønnvegg med Phantomkamera i opptil 2500 bilder i sekundet og satt i miljø.

 

Vi visste vi at det var gunstig å forsøke å filme så mye elementer vi kunne for deretter å spe på med CG elementer senere i prosessen, sier Øystein Larsen, VFX supervisor i Storm Studios. Vi ønsket derfor snø i alle mulige varianter og konfigurasjoner og mye å ta tak i. Og fikk etterhvert et rikt bibliotek med elementer fra opptakene. I tillegg til dette simulerte vi utallige digitale elementer som is, frostrøyk, snø etc. som måtte være tilpasset hver enkelt av utøverens action i filmene. Videre forteller Øystein at vi benyttet oss faktisk ganske godt av en teknikk kalt deep compositing som lar oss på et meget godt vis justere elementer i henhold til hverandre dybdemessig etter at elementene er prosessert fra 3D. Dette hjalp oss å integrere utøvere som var skutt på grønt med 3D elementer på et tidsbesparende vis. Denne teknikken krever dog meget mye plass på disk.

 

Ved ferdigstilling hadde prosjektet nådd en størrelse på hele 9 terrabyte. Det tilsvarer ca. 13.5 millioner floppydisker for de som har det friskt i minnet! Vi valgte dog et annet leverings-format.

 

Videre forteller Produsent Ida Fiskerud, at dette prosjektet sto og falt på en rask feedbackloop, noe som fungerte utrolig godt både med teamet på TV2 men også der White Rabbits regissør Geir Hørnes nærmest hadde fast plass i studio mot de siste dagene av leveransen.